Sunday 22 May 2011

KEREPEK PISANG TANDUK

As-Salam,

Sayang d tanam pokok pisang tanduk kat belakang umah.D lah beberapa pokok dan dah pun berbuah. Berat setiap 1 tandan adalah dlm 4-5 kg. Kami sekeluarga dh pun merasa hasil titik peluh Sayang tu. Selalunya, pisang tanduk ni aku suker goreng utk sarapan atau pun minum petang.

Ermm ari ahad aritu, kami g jemputan kahwin umah sepupu Sayang kat JB. Comel Sayang taknak mkn nasi, lagi2 nasi minyk mcm tak sesuai gitu. Kat meja mkn d lah kuih goyang, lengkong n kerepek pisang. Comel Sayang suker lh pulak mkn kerepek  tu. 1 telap kecik tu dah tinggal suku hehehehehe. dlm ati kate mcm nk mintak bungkus, tp malulah pulak.

Bapak mertua aku nampak, terus dia ckp " cucu atok suker erk.petang nti kite uat erk kat umah".
heheeh maklum cucu pertama, manje betol.

Petang tu dlm kol 4lbh, Sayang g lah tebang pokok pisang tanduk yg agak2 dah sedang elok utk dibuat kerepek.  beratnyer 8 kg lbh, Alhamdulillah. Sayang sagat, aku menggoreng...., tgh2 menggoreng tu lg dlm kepanasan ( cuaca skrgkn tgh panas ), kipas n lampu mati, ooooo blackout lah beb...kol 6lbh dh gelap kiteorg pun stop operasi membuat kerepek. Dptlah 2 telap, jap je tu, ari Isnin aku balik keje dh habis dah heheheh.

Dan petang  td balik kejer, aku basuh baju, Comel Sayang main2 dgn atok dia. Nak tau Sayang aku uat per???     Sayang uat kerepek pisang sorang2 heheheh ( rajin tol laki aku ni ). aku tolong kupas kulit pisang jer. Sayang yg sagat n menggoreng sampai siap. Dptlah 1 telap setengah heheh. Tq Sayang.









pokok pisang tanduk ( amik kat google )
nak snap kat belakang umah tak sempat heheheheh
lau goreng mkn panas2 cicah sambal kicap sedapnyerrr



ni dekat sket. pisang ni lau dh tua dia akan merekah / terbelah kat tengah2 tu




haaa, inilah hasilnya - kerepek pisang tanduk- ( gambo ori tau ni )
ni hasil tanaman dan gorengan Sayang dan aku
setakat ni, kami dah uat kerepek dari 3 tandan pisang heheheheheh
Comel Sayang suker makan, tu yang rajin buat




Alhamdulillah, lepas ni stop dulu sbb dah habis stok pisang. Ada pun pokoknyer kecik lg hehehhe....


K, As-Salam

No comments:

Post a Comment