Thursday 26 May 2011

BUBUR TEPUNG

As - Salam semua


Ok, aritu aku d cerita kisah ABC, minuman kegemaran aku dan kali ni 'dessert' kegemaran aku pulak iaitu BUBUR TEPUNG ehehehhe




Ini cara & bahan2/ resepi dari mak aku





mula-mula kelapa ( 1 biji je ) diparut





dah diparut, kenelah diperah utk dapatkan santan
byknyer? agak2 jer
aku uat kat periuk kecik jer sbb tak ramai yg d kat umah, d 3-4 ketul jer orangyer





tepung gandum yang dah dibancuh / diuli bersama air + garam sikit
jangan terlalu lembik, sedang2 elok jer utk memudahkan semasa menggunting
byknyer?? agak2 lah jugak heheheheh





okay, mula2 didihkan santan dulu
dah panas masukkan daun pandan ( bagi wangi ) dan gunting tepung yang dah diuli tadi terus kedalam periuk ( gunting kecil2 jgn beso2 tak lawa )
sambil tu, kacau2 skit supaya tepung kat dalam periuk tak melekat antara satu sama lain heheheh
dan jangan luper masukkan sikit garam dan gula
aku guna gula putih. d orang guna gula merah /  gula melaka, ikut selera masing2 k





tararrrrrrrrrrr.................
inilah hasilnyer

sangat sedappppppppppppppp



Selamat mencuba......



Sekian, As-Salam



No comments:

Post a Comment