Monday 11 July 2011

TERKUNCI...

Hari ni Sayang cuti sebab nak g spital, so aku g keje sendiri dengan meminjam kereta Kancil kepunyaan abah.

Kol 5.00ptg, aku balik kejer. Sblm Sayang amik aku dgn Comel Sayang, aku akan mandi, solat dan makan dulu kat rumah mak aku ( mak aku jaga Comel Sayang time aku kejer ). 

Sampai rumah, Comel Sayang dgn mak tgh duduk kat buai.

" Tu bu...bu...bu..bu...bu "  gitulah lau Comel Sayang panggil aku

Aku terus g mandi. Naik mandi tu, Comel Sayang follow aku masuk bilik. Aku dah siap2 tu, aku nak g dapur, nak makan. Aku perasan Comel Sayang follow aku keluar dari bilik tu. Oklah

Aku senduk nasi, bukak tudung saji, lauk sedap tu, sotong ada, kacang brendi ada, terung goreng cicah sambal asam pun ada, memang membuat perut aku lapo lah...

Tiba-tiba aku dgr bunyi " bam".......bunyi orang tutup pintu 

Aku toleh belakang, Comel Sayang takde...Ya Allah, anak aku TERKUNCI dalam bilik 

- pintu bilik aku tu sememangnya dah rosak. Kalau kat dalam bilik takde orang dan pintu tertutup memang tak boleh bukak dan kalau ada orang pun kat dalam tapi tak pandai cara nak bukak, tak boleh kuar gak dan tkde kunci spare )  amik ko lau terkunci, tak ke haru -

Haru sgt2 sebab ANAK AKU kat dalam bilik sorang2. Aku dh gelabah, abah pulak takde.

 Mak cari kunci apa yang ada, cucuk kat lubang pintu....tak boleh

Aku amik pisau, cucuk2...tak boleh

Pulas2 tombol pintu...tak boleh

Hati dah tak keruan ni, Comel Sayang sorang2 dalam bilik..aku capai tudung bawak motor ngalah mat rempit punyer laju ( nak cari abah ), tak jumper pulak. Kebetulan jumper kawan abah, aku tanyer

" Cik, nampak abah tak?"

" Tu"     fuh abah ada, lega ( abah tgh beli rojak n cendol kat pasar malam )

" Naper?"

" Arissa terkunci dalam bilik. Cepat bah"

" Ya Allah"

Sampai rumah, abah try cungkil pakai skru driver ....tak boleh

Comel Sayang dah meraung gila2 dalam bilik. Aku nak menangis, tapi aku tahan. Aku panggil2 nama dia supaya dia tak takut,,,,Ya Allah selamatkanla anakku

Habis cara, abah mintak tangga. Abah panjat siling kat bilik, abah kopakkan. Abah dapat masuk, Comel Sayang senyap sekejap. Syukur, anak aku selamat. Aku, Sayang, abah n mak bergilir2 cium Comel Sayang.

Dapat je bukak pintu, aku terus peluk, dukung, cium Comel Sayang.. Pucat muka dia. Sambung nangis lagi. Aku bagi air masak....habis dia minum, dia nak susu....habis...cian anak ibu, haus. Mata dah bengkak...

Aku baringkan depan tv, bukak kipas.....berpeluh-peluh basah baju. 5-10 minit ada Comel Sayang terkunci dalam bilik tu. Aku pok-pok sampai Comel Sayang berenti menangis.

Terima kasih abah. Kalau takde abah, tak tau nak buat apa.. ada pintu tu aku robohkan hahahahaaaaa

Dan, selera nak makan aku pun hilang pada masa tu....

**** pengajaran, awasi anak anda setiap masa ****





SAYANG KAMU






2 comments:

  1. kena beli "door stoper" la kalau macam tu. Tasya pun tengah suka masuk bilik dan tutup pintu. Lepas tu jerit2 soh bukakan pintu.

    ReplyDelete
  2. heheheh lau pintu leh bukak tak rosak takper kak, ni mmg dah rosak tu yg terkunci susah nak bukak.....

    abah dah bukak terus tombol pintu tu hahahahah

    ReplyDelete