Tuesday 13 March 2012

MENIARAP...AKU TAK BOLEH





Aku xleh tido meniarap dan meniarap dlm tempoh yg lama
Kalau aku meniarap, pasti aku akan sakit perut yg amat sgt dan akan pergi 'bank' 3-4 kali...aku xlarat

Dulu, masa muda2 aku leh jer meniarap, buat homework meniarap, baring2 meniarap, tdo mlm meniarap tapi aku pun tak perasan sejak bile aku xleh nak meniarap...

Kat bawah ni, aku nak kongsi sedikit maklumat berkaitan tidur meniarap:


Larangan tidur meniarap

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال:
رأى رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلاً مضطجعاً على بطنه فى المسجد ،
فقال: " إن هذه ضجعة لا يحبها الله و رسوله "

maksudnya: daripada Abu Hurairah RA berkata: Rasulullah SAW telah melihat seorang lelaki tidur dalam keadaaan meniarap didalam masjid lalu berkata :
" sesungguhnya meniarap tidak disukai Allah dan Rasulnya "

hadis lain:

Abu Ummah RA meriwayatkan, "Suatu ketika Nabi SAW menghampiri seorang lelaki tidur di masjid dengan kedudukan meniarap, menelungkupkan wajahnya, baginda langsung menendang kakinya sambil berseru "
"Bangun dan duduklah, sesungguhnya kedudukan tidur demikian adalah kedudukan tidur di neraka Jahannam."

No comments:

Post a Comment